28 mars 2007

Liste eller ikke liste...

Man er ikke veldig fan av lister på noen måte. Når noen sier til meg: "Kan du gi meg ti gode grunner til at du skal sitte i sofaen i kveld?" så er ikke min motstand mot å gi fra meg de ti grunnene begrunna i at jeg ikke HAR ti gode grunner, men det faktum at jeg ikke LIKER lister. Synes liksom det er nok at Erlend Loe har laga lister i "Naiv. Super" og at Nick Hornby har laga lister i "High Fidelity" om ikke jeg også skal komme med mine oppfatninger av virkeligheten i form av ei liste eller flere.

Men uansett alle mine motforestillinger, så har jeg faktisk kommet med flere lister i løpet av livet. Også her på bloggen tidligere. Og her er en til:

Mine favorittnettsteder akkurat nå:
1.
Aftenposten - et must for å holde seg oppdatert på det som skjer. Sett fra Apostens lille andedam i Oslo sentrum.

2.
Forskning.no - populær framstilling av det som skjer i forskningens verden. Mye av det som kan leses her finnes igjen i andre medier seinere

3.
Wikipedia - den norske versjonen. Selve ideen med wikipedia er ganske genial (dugnad) , men dessverre er artiklene svært sårbare. Man bør nok bruke en annen kilde for å verifisere opplysningene wikipedia serverer.

4.
Sesam.no - den norske søkemotoren. Her skriver jeg inn navna på de jeg kjenner og føler at jeg finner nærmest alt om dem. Inkludert hvilke verv de har og hvilke bedrifter de er tilknytta. Skummelt!

5.
Detektor - Deichmans emneportal. Vender stadig tilbake til den for å finne opplysninger om det meste. Veldig mye brukt da jeg hadde vakter på Bibliotekvakten i sin tid.

6.
Startsiden.no - gode, gamle startsiden. Skjer stadig noe nytt der. Det siste jeg har fått med meg er at de har starta egen nyhetstjeneste.

7.
Uncyclopedia - wikipedias motsetning. "The Content-free Encyclopædia". Herlig! Slå opp på "Librarian"...

8. Statistisk Sentralbyrå - en institusjon som teller...! Det du ikke finner her, er ikke verdt å finne heller.

9.
Google - så naturlig for meg at jeg nesten glømte den...

Og med dette har jeg avgitt ei slags liste. Blir nok ikke den siste, kan jeg tenke meg. :)

Ingen kommentarer: