18 mars 2007

Havet: Tatt av vinden

Man har vært på båttur i vinden. Av og til tar tar man Strømstad-ferga t/r sammen med kolleger for å spise god mat, drekka litt og le masse. På fredag var vi på tur igjen. Med M/S Bohus, den verste balja i Oslo-fjorden. Neida, det gikk IKKE bra! Av selskapet på 7 var det 2 som holdt koken hele vegen, de andre "fada" ut på en eller annen måte. Noen lå på sofaene i baren og sov, sjøl satt jeg på do og spydde en times tid på returen. Herlig!! Når jeg dagen etter hørte at det var mellom 10-12 meter vind i sekundet, hvilket betyr kuling til stiv kuling, skjønte jeg hvorfor det gikk som det gikk.
Jeg minnes turen med hurtigruta i fjor, da det var nummeret før storm på sørgående over Lopphavet. Da lå jeg og romkameraten i køya en hel dag. Og vi blei ikke sjuke. "Richard With" er atskillig mer stabil i sjøen enn "Bohus".

Natta til lørdag drømte jeg om den forestående turen med M/S Fram fra Oslo til Reykjavik i mai. Jeg drømte at jeg så for meg ei uke med sjøsjuke. Men da jeg våkna begynte jeg å trøste meg sjøl: "Fram" er antakelig betydelig mer stabil enn Strømstadferga og jeg får egen lugar. Og jeg kan jo ta sjøsjuketablettene litt tidligere enn jeg gjorde fredag... Gleder meg veldig til den turen, forresten.

Men først er det turen til Azorene med stedøtrene mine. Det er i påska. Det blir fint!! Mye vakkert å se, kanskje slikke litt sol og slappe av. Og tenke mye på Knut, som absolutt kommer til å være med oss i ånden.

Knut og jentene på tur rundt Langevann, 1997(?). Bilde tatt av meg

Ingen kommentarer: