01 juli 2006

Feriemodus...

Man har begynt ferien sin. Det vil si at man ikke skal jobbe eller studere på veldig mange uker. Man skal bare ligge i skyggen og lese samt bygge opp mot og styrke til å gå løs på litt rydding og maling i heimen sin.
Apropos ligge i skyggen: Min grønne plastsolseng knakk i går. Ikke veldig overraskende, da den forrige også knakk etter ca to år. Så jeg må ha en ny solseng til å ligge på i skyggen og lese. Har ikke veldig lyst på plast denne gangen også. Tre er et materiale som tiltrekker meg mer. Regner med å måtte bruke litt tid på å finne en ny solseng. Det er svært vanskelig å bestemme seg.

Dette leser man for tida:
Helle Helle: Rødby-Puttgarden

Har lest to bøker av henne før også: Hus og hjem og Forestillingen om et ukomplisert liv med en mann (herlig tittel!). Likte de ganske godt. Hun har en spesiell måte å bruke språket på. Setter seg liksom på utsida av hendelsene og titter på seg sjøl. En iakttaker. Rødby... er oversatt av Trude Marstein, hun med romanen Elin og Hans, som jeg også likte godt.

Familien. Siste nummer kjøpes når det er ute i butikken. Snodig valg av ukeblad kanskje, men det er veldig deilig å lese et blad som er helt fritt for kjendisstoff og slankekurer.

Motor. Man er medlem i NAF og da dumper dette bladet ned i postkassa ca en gang i mnd. Interessant å lese om trafikksikkerhet og ulike tester av biler. Jeg kan styre meg litt for "reiseavdelingen" i bladet; denslags kan man finne kanskje bedre stoff om andre steder synes jeg.

Cupido. Bladet finner vegen til heimen med ujevne mellomrom. Nå har jeg lest dette til og fra siden det begynte å komme ut på 80-tallet. Det er svært spennende...

Tønsbergs Blad. Hver dag. Må se hva som skjer i nærmiljøet. Og hvem som har bursdag, får barn og dør.

Morgenbladet. Hver fredag dukker det trofast opp i kassa mi. Interessante artikler om kultur og politikk og sånn. Og flotte kronikker og petiter. Favoritt: Scruella DeVille.

Norsk Husflid. Begynte å abonnere på bladet for en del år siden og siden har det bare blitt sånn. Min nysgjerrighet overfor norsk håndverk og håndverktradisjon blir stilla etter en gjennomlesing av denne blekka.

I haugen av "har tenkt å lese i skyggen i sommer" ligger:
Sara Kadefors: Sandor slash Ida. Ungdomsroman som ser svært spennende ut

Maria Kûchen: Jeg ser meg selv i et stjålet speil. Ditto

Hans Petter Laberg : Holde hardt og aldri slippe. Har lest noen ungdomsromaner av denne karen fra før, blant annet: Biter av en historie som jeg likte godt. Er spent på denne nye.

Rolf C. Wirtz: Firenze. Fant denne boka da jeg skulle finne ei helt anna bok for en låner på biblioteket. Min drøm om å reise til Firenze blir nok ikke mindre etter å ha lest i denne boka som inneholder masse bilder fra denne fantastiske byen. Gleder meg til å begynne på den!

________________________________________
Da tar man litt ferie, altså. Men skal skrive og illustrere i bloggen sin fra tid til annen. Inntrykk fra konserter og festivaler og turer og denslags. A

Ingen kommentarer: